неділю, 22 лютого 2015 р.

Освітній проект «Формуємо конкурентоспроможну особистість (КСО) на уроках української мови та літератури»



 Виступ-захист





У зв’язку з унікальністю і непередбачуваністю людської діяльності та соціального волевиявлення навіть в конкретних умовах, а також наявністю реальних можливостей, що визначаються потрібними ресурсами: інтелектуальними, матеріальними, технічними, інформаційними - попри все за будь-яких умов педагог має відчувати логіку міжлюдських відносин, тому вчасно неоорганізовуватися, тобто бути інноваційною особистістю ( а це значить креативною, конкурентоспроможною, бути позитивним лідером).
Сучасний світ сповнений стресових ситуацій, непередбачуваності, непрогнозованості як позитивного, так і негативного характеру. Особистість  (зокрема педагог та учень) має сприймати, мислити, діяти за будь-яких умов адекватно.
2015 рік – підсумковий етап обласної проблеми «Креативна освіта для розвитку креативної особистості». Досліджуючи її теоретично і практично, кожен дійшов висновку, що креативність, інноваційність – поняття як якості особистості потрібні і взаємопов’язані. Хочеш бути інноваційним, будь у пошуці креативу, ініціюй новий творчий продукт. Хочеш бути креативним - значить маєш бути сучасним, відкритим до інновацій та діяти по-новому.
Навіщо інновації, креатив?
Інновації створюють не заради самих інновацій. Для того, щоб бути конкурентоспроможним, необхідним, затребуваним в інноваційну добу і у підсумку успішним (досягти своєї вершини успіху і там бути до тих пір, скільки сам того потребуєш чи наскільки притаманна тобі конкурентоспроможність).
Технологія «Калейдоскоп діяльностей» (грайливість, веселковість, різнобарвність, строкатість, різноманітність). Перед словесниками є ряд завдань на виконання Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
слайди 2- 11
Виникає питання:як реалізувати ці завдання комплексно, якісно, тобто успішно? Як самому бути інноваційним, щоб сформувати інноваційну особистість? Як реалізувати актуальну проблему творчого розвитку усіх суб’єктів навчання?
Для цього кожен педагог опрацьовує нормативні документи, вивчає психолого-педагогічну, методичну літературу.
Автор проекту систематизує вимоги навчальної програми з української мови і літератури та основ громадянського виховання, досліджує основні положення психолого- педагогічних праць з проблеми формування конкурентоспроможності особистості, популяризує технологію “Калейдоскоп діяльностей”
Моя ідея-змоделювати калейдоскоп (інтегрувати комплекс, систему різноманіть,певну строкатість) інноваційних технік, форм,прийомів, методів навчання та увести їх у структуру особистісно зорієнтованого уроку, що запропонував для філологів А.М.Фасоля, і реалізувати у жанрі нестандандартного заняття. Тобто треба створити найоптимальніші умови,можливо навіть проблемно-екстремальні,але через цю строкатість системи різних форм діяльності усі учасники задіяні і кожен має вибір для досягнення як особистісного,так і колективного(у команді, групі, парі) успіху: це або репродукувати,або продукувати. Також з 2006 року я використовую модель уроку-конкурсу,що є тривимірним(трилінійним),бо має такі основні етапи: I.Інформаційна (або теоретична) частина; II.Практична(або дослíдна) частина; III.Креативна частина. Кожен учень обирає рівень завдання за бажанням і учитель надихає на співтворчість своїм прикладом, а ще краще прикладом непересічних особистостей загальнолюдського значення (слайди 12-32)
Цей інформаційно-навчальний проект є певною систематизацією основних освітніх компонентів, що допомагають розв’язувати таку проблему як формування КСО. Проведена схематизація доводить, що освіта сьогодні є інтегрованою, поєднує необхідні оптимальні у певний момент складові.
Піраміда успіху (слайд 31), запропонована мною, ілюструє сходинки, що можна сприймати: 1) як конструкцію з горизонтальних блоків, що символізують певний поступ (прогрес, розвиток, рух догори) особистості; 2) як цілісність, єдність усіх цих горизонтальних складових  в єдину інтеграційну систему.
Згідно основного принципу – взаємозв’язок навчання, виховання і розвитку – учитель мотивує, заохочує, зацікавлює, супроводжує учня в його особистісному зростанні; учень спрямований, націлений на самонавчання, самовиховання, саморозвиток. І учень, і педагог формують основні компетентності (інтегровану здатність) Я- Особистості (предметну і міжпредметну , соціальну і громадянську, загальнокультурну і культурологічну, комунікативну та інформаційно-комунікаційну, естетичну і здоров’язберігаючу, мотиваційну) відповідно Державного стандарту освіти.(Квітка Компетентностей особистості. Як квітку або дерево треба зрощувати, щоб були гарними, так і особистість має постійно нарощувати, удосконалювати свої компетентності,згідно сучасних вимог). Спрямованість особистості Я-Громадянина відповідає Змісту громадянського виховання, таким основним якостям: національна свідомість, патріотизм, планетарна свідомість, правосвідомість, (Проект «Сонячність і зірковість високоморальної особистості» Якості Я-Громадянина можна уявити як сонячні промені навколо найбільш теплої зірки,яка не спалює, а гріє, бо орієнтована на високу мораль).Отже, на верхній схоинці успіху. ми хочемо бачити людину-позитивного лідера з високим рівнем інтелектуального, емоційного, поведінкового коефіцієнтів, Людину,яка спрямована на загальнолюдські високоморальні цінності.
Отже, інноваційна особистість має інтегрувати  й постійно нарощувати в собі сучасні компетентності, щоб бути креативною, а значить конкурентоспроможною, успішною.

Навчаймося бути конкурентоспроможними,
незважаючи ні на які проблеми.
Навчаймося самі і навчаймо учнів!
                                                 Бенджамін Франклін




Немає коментарів:

Дописати коментар