суботу, 15 листопада 2014 р.

Результативність роботи МО вчителів української мови та літератури (аналіз і планування роботи керівником МО)


Як багато у нашому житті означають слова. 
Звуки, шелест, розмови. Слово – і тебе вбито, 
слово – і ти уник смерті. Світом правлять слова…
Валері Леонгард 

Людина певною мірою виростає, 
коли вона пізнає саму себе і свою міць. 
Вселіть людині усвідомлення того, хто вона є, 
і вона незабаром навчиться бути тим, ким мусить бути. 
 Ф. Шеллінг

Головною метою української системи освіти є створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості. Реформування освіти передбачає використання інноваційних технологій для активізації та ефективності процесу навчання. Інновації не витісняють традиційні форми, методи, прийоми роботи, а допомагають зробити урок більш насиченим і цікавим. Школа - це простір буття дитини, тут вона не готується до життя, а повноцінно існує і діє, тому необхідно сприяти становленню особистості як творця-проектувальника свого життя. Зміст сучасної освіти орієнтований на ключові компетентності, оволодіння якими дозволить учням вирішити різні проблеми в професійному, соціальному, повсякденному житті.
Головна мета діяльності вчителя - створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили. Філософія виховання та навчання новітньої школи-розвиваюча життєствердна, життєтворча домінанта, формування відповідальної особистості, здатної до саморозвитку, самостійно, незалежно будувати свою долю, стосунки зі світом, реалізувати життєве призначення через особистий простір. 
 Особистісно зорієнтоване навчання програмує послідовне використання вікових, типологічних, національних особливостей учнів з тим, аби забезпечити кожному з них вільний розвиток, у процесі пізнання зберегти його неповторність, самобутність та гармонію з довкіллям. Учні стають активними співтворцями навчально-виховного процесу. Вони є суб’єктом пізнання мови і словесної творчості. Кожен із них долучається до співтворчості в колективній, парно-груповій діяльності. Учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Вони спільно визначають мету діяльності, об’єкт, суб’єкт, засоби діяльності, результати дослідного учіння. Під час такого спільного пошуку здійснюється обмін думками, знаннями, способами діяльності, на основі чого відбувається рефлексія, оцінювання здобутих результатів. Учні усвідомлюють, чого вони досягли на певній сходинці пізнання, у чому сутність і цінність засвоєних нових знань, способів і прийомів навчальної й мовленнєвої діяльності, розуміють, наскільки оволоділи цінними судженнями, виражають своє емоційне ставлення до об’єкта навчання. Інакше кажучи, опановують усю сукупність оргдіяльнісних умінь: цілевизначення, планування діяльності, висунення гіпотез та розв’язання їх, презентація кінцевих результатів, оцінювання, самооцінювання, рефлексія, - завдяки чому стають активними співтворцями уроку. 
 Саме успішне опанування учнями оргдіяльнісних умінь залежить від умілої організації уроку вчителем, зокрема учителем-словесником. Учителі-україністи ШМО добре розуміють, що сьогодні оновлюється методика викладання філологічних дисциплін, що педагог повинен не просто навчати, а уміло визначати, що потрібно зробити, щоб розвинути творчий потенціал , що засвідчує правильне розуміння вчителями-україністами суті сучасних підходів до навчання, цілеспрямоване втілення пріоритетних завдань мовно-літературної освіти в практику . Свій професійний рівень учителі української мови і літератури підвищували шляхом самоосвіти та участю у роботі різнорівневих та різнопланових методичних структур. 
Методичне об’єднання учителів української мови та літератури у 2013-2014н. р. працювало над проблемою: „Інноваційні креативні форми роботи на уроках української мови та літератури”. Структура методичної роботи та тематика засідань планувалась на діагностичній основі. На засіданнях методичного об’єднання порушувались питання, що стосуються концептуальних проблем мовно-літературної освіти в сучасній школі. 
Кабінети в основному забезпечено роздатковим матеріалом з української мови, тематичними папками за творчістю письменників, фольклорними матеріалами, літературою рідного краю. Проводилися предметний тиждень, свята з нагоди 200-річчя з дня народження Т. Г. Шевченка, декадники, присвячені Дню української писемності, відкриті уроки. 
Учителі даного методоб’єднання вели постійний методичний пошук, спрямований на утвердження особистісного зорієнтованого спілкування з учнями, розвиток комунікативної компетенції, стимулювання інтересу до читання, формування самостійної, творчої особистості, творчих здібностей, критичного мислення, навичок аргументованого оцінювання прочитаного, розвиток мовленнєвих вмінь та навичок тощо. 
У 2013-2014 навчальному році методичне об’єднання учителів української мови та літератури працювало над четвертим (Коригуючим) етапом науково-методичної проблеми області “Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості”. Учні та вчителі школи мали сприятливі умови для самореалізації з метою отримання творчого продукту інтелектуальної діяльності та самостійного створення нового. На четвертому етапі сплановано роботу творчої групи, створена інформаційна база, організовані психолого-педагогічні семінари з проблеми креативної освіти. 
Було проведено шість засідань МО (інформаційний семінар, методичний тренінг, науково-теоретичний та практичний семінари, методичний бенефіс, круглий стіл), на яких вивчалися нормативні документи, відстежувалися ефективні форми і методи педагогічних технологій, визначалися шляхи реалізації якісної мовно-літературної освіти учнів школи. 
Аналізуючи роботу методичного об’єднання, слід зазначити, що учителі української мови та літератури систематично накопичують теоретичний матеріал щодо новітніх педагогічних проблем і створюють систему практичного використання інноваційних технологій. Робота з обдарованими учнями – одна з важливих ланок роботи філологів-україністів Ш МО. Фахова майстерність учителів реалізується в досягненні учнів 
У 2013-2014 р. була продовжена системна робота зі здібними та обдарованими дітьми. У позашкільних заходах з УМЛ учні школи брали участь у другому і третьому етапах Всеукраїнської олімпіади (Драган Валерія 11-А, І11 місце у другому етапі); Цюрик Анастасія (10кл, І місце у ІІ етапі, ІІІ місце у третьому); Логвінова Тетяна (9-А І1 місце у другому етапі); Кисленко Аліна (8-А, ІІ1 місце у другому етапі), Кердан Катерина (8-Б, ІV місце у другому етапі). Були учасниками ІІ етапу ХIV Міжнародного імені Петра Яцика конкурсу з української мови: Кердан Катерина (8-Б, ІІ місце); Криворучко Юлія (7-Б, І1 місце). Брали участь у ІІ етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Т. Шевченка: :Логвінова Тетяна (9-А, І місце), Драган Валерія (11-А, ІІ місце). 
63 учні школи брали участь у V Всеукраїнській українознавчій грі “Соняшник”. 2 учні отримали Диплом переможця : Мостова Діана (4-Г 41 бал), Цимбалюк Богдан (2-В, 41 бал). 4 учні Диплом переможця І ступеня регіонального рівня: Колбаса Дмитро (4-Г 38 б. ), Литвин Олександра (4-А 38 б. ), Нетесіна Ірина (4-А 38 б. ), Слободян Микола (4-Г, 38 б. ). 8 учнів отримали диплом ІІ ступеня регіонального рівня: Рудакова Катерина (2-А 36 б. ), Шевченко Юлія (2-В , 36 б. ), Ступак Тетя на (4-Г, 36 б), Чивіт Андрій (4-Г, 36 б), Старишко Станіслав (4-Г , 36 б) Сажнева Олександра (4-А 36б), Руденко Анастасія (4-Г, 36 б), Кердан Катерина (8-Б, 44 б. ). 4 учні отримали диплом ІІІ ступеня регіонального рівня: Близнюк Анастасія (2-В, 34 б), Рондова Олександра (4-А 35 б. ), Коломоєць Катерина (7-б 37 б), Ігнатов Давид (7-Б 34б). 45 учнів сертифікат учасника. 
20 лютого 2014 у КЗПСЗШ № 2 проведено районний семінар заступників директорів з НВР на тему: «Вивчення системи роботи вчителя. Атестація педагогічних працівниківі». У теоретично-практичному блоці семінару педагоги МО взяли активну участь. 
Терехова Наталія Миколаївна, заступник директора з НВР, у теоретичному блоці семінару виступила з доповіддю на тему: «Управлінські дії під час здійснення атестації педагогічних працівників» 
У практичній частині семінару Дуб Любов Анатоліівна, керівник методичного об єднання вчителів украінської мови та літератури, презентувала портфоліо Войтенко Г. І. як педагога-новатора, зачитала її власний спогад-освідчення та «Похвальну оду вчительці» К. С. Дуба. 
Войтенко Ганна Іванівна, учитель-методист, подала з учнями 9 класу фрагмент уроку-марафону за методом проектів: «Тарасовими шляхами» (до 200-річчя від дня народження Т. Г. Шевченка). 
Учителі МО КЗПСЗШ № 2 надрукували такі методичні посібники: 
Терехова Н. М. Уроки позакласного читання в 10-11 класах за новою програмою
Войтенко Г. І. Проектна діяльність на уроках української мови. Кроки самостійності. 
Дуб Л. А. Креативна діяльність на уроках української словесності. 
У КЗ ПСЗШ№2 забезпечено дотримання єдиного мовного режиму, аналізується робота педагогічного колективу щодо культури записів та мовлення учасників навчально-виховного процесу (щоденники, записи у журналах, усне мовлення вчителів, записи та їх грамотність на уроках тощо). 
Беручи до уваги зміни пріоритетів у стратегічному напрямі викладання та вивчення української мови та літератури, учителі приділяють значну увагу науковому змісту уроку, урізноманітненню його форм і методів, уміють співвідносити свій досвід з умовами навчання, використовуючи сучасні педагогічні методики. 
У 2014-2015 н. р. методичне об’єднання учителів української мови та літератури КЗ ПСЗШ №2 буде працювати над п’ятим етапом (Підсумковим) обласного науково-методичного проекту «Креативна освіта для розвитку інноваційної особистості», що потребує науково-методичне впровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011р. №1392), узагальнення перспективного педагогічного досвіду та виконання інших стратегічних завдань. Провідною ідеєю організаційно-методичного супровіду навчально-виховного процесу є забезпечення безперервності та наступності навчання і виховання, гармонійне поєднання інтересів особистості, суспільства, держави. Інноваційні технології орієнтовані на особистість дитини, на розкриття її інтелектуальних, творчих здібностей, на задоволення інтересів і потреб у самовизначенні, на спрямування підростаючого покоління на здоровий спосіб життя.  


Немає коментарів:

Дописати коментар