неділя, 22 лютого 2015 р.

Модель уроку-конкурсу з української мови / Авторська розробка Дуб Любові Анатоліївни


ТЕМА. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком (8 клас).
МЕТА.
1. Актуалізувати і поглибити знання про однорідні члени речення з різними видами звязку, удосконалювати навички знаходити однорідні члени в реченні, правильно інтонувати речення з однорідними членами, будувати власні висловлювання, використовуючи ці речення.
2. Розвивати самостійність, співтворчість; уміння презентувати створене перед аудиторією, використовуючи у власному мовленні виражальні можливості вивчених лексичних засобів; навички роботи в парах і групах.
3. Виховувати бережне ставлення до Слова; пізнавальний інтерес до красномовства, почуття патріотизму на прикладі життя і творчості І.Я. Франка.
Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність. 
ТИП УРОКУ. Урок засвоєння нових знань та формування умінь і навичок.
ЖАНР УРОКУ. Урок словесності, урок-конкурс на звання «Найкомпетентніший консультант»
ЦІЛІ учня на уроці-конкурсі. Учень має:
1) навчитися знаходити речення з однорідними членами із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком;
2) знати які члени речення називаються однорідними, які є види однорідних членів речення, яка інтонація речень з однорідними членами речення, яким зв’язком поєднуються однорідні члени речення, засоби зв’язку однорідних членів речення, які розділові знаки ставляться в реченнях з однорідними  членами речення;
2) визначати і пояснювати однорідні члени в реченнях;
3) правильно інтонувати однорідні члени в реченнях;
4) вчитися конструювати речення, до складу яких входять однорідні члени;
5) показати високий рівень інтелектуального (IQ) , емоційного (EQ) , лідерського коефіцієнтів (KQ);
6) показати творчі, організаторські здібності, уміння оцінювати індивідуальні (свою і однокласників) роботи та колективу.
ОБЛАДНАННЯ. Рідна мова: Підручник для 8 класу загальноосвітніх навч. закл.- К: Педагогічна преса,2008.Автори Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. навчальна валюта(«Квітки успіху»)
На дошці: портрет І.Я. Франка, підготовлені речення до індивідуально-фронтального навчання (*Техніка «Перевірмо себе!»)
Роздруковані матеріали на партах: навчальні тексти для пошуково-дослідницької( класної та домашньої) роботи учнів , табель самоконтролю, текст аутотренінгу, картки завдань для роботи в парі та групі, настільні три таблички «Мовна секція №1(№2, №3). Консультанти з теми « Однорідні члени речення»
Мультимедійні матеріали: пісенний супровід на слова І.Я.Франка «Гей Січ іде, красний мак цвіте», ноутбук, мультимедійний проектор, презентація «Однорідні члени речення».
Технологічна карта уроку-конкурсу
     (Звучить пісня на слова І.Я.Франка «Гей Січ іде, красний мак цвіте» для піднесено врочистого настрою усіх учасників уроку).
I. Увідно-мотиваційний етап.
1. Цілевизначення і планування. Умови конкурсу.
Учитель. Шановні юні мовознавці! Вітаю вас на уроці-конкурсі «Найкомпетентніший консультант». Сьогодні ваш колектив учнів 8-А класу – Експертна рада лінгвістів. Конкурсанти працюватимуть над темою (учитель зачитує з дошки, учні записують) . Головна мета роботи на уроці-конкурсі – показати якнайвищі рівні інтелектуального (IQ) , емоційного (EQ), лідерського коефіцієнтів.  (KQ) . Працюють і змагаються такі групи експертів: «Мовна секція№1,2,3. Всі ви – консультанти з теми «Однорідні члени речення» (на перших партах трьох рядів або груп відповідні таблички).
При Експертній раді лінгвістів  класу працюватимуть представники «Обліково-звітної комісії» – це експерт.......і експерт...... (учитель оголошує прізвище, ім’я двох учнів) . Саме вони вестимуть облік результатів праці кожного експерта і кожної секції зокрема. У кінці змагання визначать секцію-переможницю (за загальною сумою балів усіх її членів) і найкомпетентнішого консультанта, який очолить Раду експертів  8-А класу. Вимоги до найкомпетентнішого консультанта: 1) участь у всіх етапах конкурсу (I. Теоретичний. II. Практичний. III. Креативний) ; 2) виконання усіх завдань на високий рівень; 3) зразкове оформлення конкурсної (класної) роботи .
2. Забезпечення емоційної готовності («Побажай собі успіху, перемоги») .
– Діти, тема нашого уроку (слайд 1)
Мета уроку (слайд 2)
Продумайте і запишіть цілі, що ставите перед собою на урок-конкурс (учні записують їх у зошитах, перед цим озвучивши їх за викликом учителя. За необхідності учитель чітко оголошує основні цілі уроку)» (слайд 3)
3. Вступне слово учителя.
Усі ми рухаємося до глибшого розуміння нашого народу, нашої історії, літератури, мови. А для чого? Навіщо нам так треба глибоко знати свій народ і свою мову? А для того, щоб бути ініціативною культурою. Визнання у світі мають насамперед держави, у яких ініціативні культури. І.Я. Франко – одна з найбільш ініціативних постатей. І.Я. Франко – письменник-класик, людина універсальних знань. Саме він, за кількістю своїх філологічних та інших досліджень займає найпочесніше місце в прогресивній українській та світовій культурі. Завжди памятайте слова І.Я. Франка:
Я син народа, що вгору йде...
Мій поклик: праця, щастя і свобода...
Будьте, як і він, ініціативними, творчими, працелюбними.
II. Теоретико-практичний етап.
1. Опрацювання навчального матеріалу
а) Робота з підручником та слайдами презентації (слайд 4-13,учні їх коментують; пояснюють навчальний матеріал уроку на запропонованих прикладах. Учитель тут і далі за усі правильні відповіді дає учням нагороду –– «Квітку успіху» ).
б) *Техніка «Коло думок» (слайд 14-16)
-Яким зв’язком поєднуються однорідні члени речення ?
-Як вимовляються однорідні члени речення?
2. Практична робота № 1. Індивідуально-фронтальне навчання (біля дошки по одному учню від секції)
*Техніка «Перевірмо себе!»та *прийом « Незавершене речення на дошці».
Речення для консультанта першої секції:
Іван Якович Франко – поет, письменник,..............( драматург, публіцист, учений, філософ, перекладач, критик, культурний та громадський діяч).
Речення для консультанта другої секції:
Він прогресивний діяч не лише українського народу, а й ............(усього людства).
Речення для консультанта третьої секції
Його твори українською, німецькою,...............( російською, польською , чеською мовами ) становлять величезні томи.
*План роботи
1.     Доповнити речення потрібною лексикою. Прочитати завершене речення.
2.     Підкреслити у ньому головні та другорядні члени, визначити які з них є однорідні, зробити відповідні позначки.
3.     Зясувати вид звязку між однорідними членами речення.
3. Практична робота №2  Пошуково-дослідницька робота
Колективне навчання.Самостійна робота в групах, парах (слайд 17)
*Пошукова самостійна робота з текстом (у секціях відбуваються консультації, головний експерт секції звітує про роботу, коли усі її члени виконають завдання повністю). Слайд 18:
         Мовна секція № 1: опрацювати перший абзац запропонованого тексту
         Мовна секція № 2: опрацювати другий абзац запропонованого тексту
         Мовна секція № 3: опрацювати останній абзац запропонованого тексту.
План пошуково-дослідницької роботи (слайд 19).
1.У запропонованому абзаці знайти речення з однорідними членами.
2.Підкреслити у ньому головні та другорядні члени, зробити відповідні позначки.
3.Зясувати вид звязку між однорідними членами речення.
4.Пояснити вид інтонації та відповідним чином прочитати речення вголос під час поясненння результату дослідження.
(Усі необхідні позначки у реченнях учні виконують на роздрукованих матеріалах з текстами)
4. Звіт керівників груп( висновки дослідження з практичної роботи №2 ).
5.Самостійне редагування речення в парах. *Техніка «Редактор»
1. Прочитайте речення «Франко писав вірші, повісті і прозу». Знайдіть та підкресліть у ньому лексичні помилки.
2. Знайдіть у ньому (усно) головні та другорядні члени (з граматичного погляду).
3. Поясніть лексичне значення кожного з ОЧР.
4. Чи будуть вони дійсно однорідними з лексичного погляду? Зробіть висновок.
5. Запишіть речення правильно.
6. Прочитайте відредаговане речення.
4. Розминка-гра «Скажи без затримки».
1. Слова, поєднані сурядним зв’язком, рівноправні, граматично незалежні одне від одного; 
члени речення, що відповідають на одне й те ж саме питання й повязані за змістом із одним словом у реченні називаються ... (однорідними члени речення)
2. Однорідними можуть бути різні члени речення, а саме: ...
(головні і другорядні: підмет, присудок, ...)
3. Однорідні члени речення вимовляють з інтонацією переліку або... (протиставлення)
4. Якщо однорідні члени речення поєднуються за допомогою сполучників та інтонації, то це ... (сполучниковий звязок)
5. Якщо однорідні члени речення поєднуються лише інтонаційно, то це ... (безсполучниковий звязок)
6. Якщо однорідні члени в одному реченні поєднуються одночасно двома способами, то це ... (змішаний звязок)
III. Креативний етап.
1.Творче завдання (слайд 20).
Використавши лексичний матеріал вправ 252, 253, 256 (с. 160-161), побудувати висловлювання “Чого бракує сучасному українцеві?”. У своєму висловлюванні вжити речення з однорідними членами.
2.Самостійна творчість учнів.
3.Прочитання учнями своїх творів(від 1 до 5 учнів).
IV. Корекційно-оцінювальний етап.
1. Самооцінювання та взаємооцінювання
–Діти, оцініть свої досягнення на уроці. Чи виконали ви поставлену собі ціль? (Заповнення табелю самоконтролю.Визначення переможця- консультанта).
-Занесіть кількість «Квіток успіху» до вашого табелю.

Табель самоконтролю

Етапи уроку
Моя результативність роботи на уроці (жетони успіху, бали) Оцінюю:
Які помилки допущені? Що треба вчити?
я
учні класу
учитель
Інформаційно-презентаційна частина (Довідкове бюро)




Практична частина(дослідження, аналіз)




Креативна частина (або рефлексійна)




Загальна кількість жетонів успіху,підсумковий бал




– Хто вважає, що його конкурсна (класна ) робота виконана на високий рівень? (учні піднімають руки,  учитель запрошує бажаючих податити свій зошит на загальний огляд, утворюється виставка кращих класно-конкурсних робіт. Далі метод «Голосування»та перемагає найкраща робота )  Чи виконали ви поставлену собі ціль? Вислухаємо результати обліково-звітної комісії. (Комісія оголошує: «Найкраща класно-конкурсна робота у консультанта       з секції    ,«Секція-переможець    . «Найкомпетентніший консультант       »).
V. Підсумок уроку-конкурсу.
1. Співбесіда. Рефлексія слайд 21
(Рефлексія – вираження почуттів, що виникали в ході роботи)
–Чи співпали ваші результати з очікуваними?
–З чим ви впевнено працювали?
–З чим були труднощі?
Яку тему засвоювали  на уроці?
Що вас найбільше зацікавило?
Які висновки зробили?
Ваші враження.
–А про яку особливість однорідних членів речення треба знати?
Пригадаймо цілі, поставлені на початку уроку. (слайди 3, 5)(Знати які члени речення називаються однорідними, які є види однорідних членів речення, яка інтонація речень з однорідними членами речення, яким зв’язком поєднуються однорідні члени речення, засоби зв’язку однорідних членів речення, які розділові знаки ставляться в реченнях з однорідними  членами речення).
2.Прийом «Кольорова феєрія».
-Діти, чи задоволені результатами своєї роботи? Який тепер настрій? Підніміть квітку успіху, що відповідає вашому емоційному стану в цю хвилину (червона квітка –“частково задоволений”; блакитна  -«так, задоволений повністю» )
3. Домашнє завдання. (слайд 22)
А. Обовязкове завдання
1.     Опрацювати зміст параграфу 22, с. 158-159.
2.     Вправа 254.
Б. На вибір:
1.     Знайти інформацію про українських номінантів на Нобелівську премію у галузі літератури [Іван Франко (1916), Іван Багряний (1963), Павло Тичина (1966), Микола Бажан (1970), Улас Самчук (1980), Василь Стус (1985), Олесь Гончар (1991), Борис Олійник (2012)] та скласти або виписати 10 речень з однорідними членами.
2.     Виписати зі статей про І.Я. Франка або з його поезій речення з однорідними членами(від 4 до 12 речень)
3.     Доопрацювати висловлювання “Чого бракує сучасному українцеві?”.

Додаток 1
Зразок запису в зошиті учня.
Тридцяте січня
Конкурсна робота на звання
«Найкомпетентніший консультант»
Тема. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком
Мої цілі: 1) показати знання, уміння, навички з теми;
2) навчитися розрізняти види і засоби зв’язку однорідних членів речення;
3) працювати активно, творчо.
*Реконструкція речень та їх дослідження «Перевірмо себе!»
Іван Якович Франко – поет, письменник, драматург, публіцист, критик, перекладач, учений, філософ та громадський діяч. ( ОЧР- іменні складені присудки, змішаний зв’язок, інтонація переліку)
Він прогресивний діяч не лише українського народу, а й усього людства (ОЧР- додатки, сполучниковий зв’язок, інтонація протиставлення)
Його твори українською, німецькою, російською, польською , чеською мовами становлять величезні томи. ( ОЧР-означення, безсполучниковий зв’язок, інтонація переліку)
*Висловлювання “Чого бракує сучасному українцеві?



Роздаткові матеріали для учнів

Додаток 2

Високоповажній
Королівській Академії
м. Стокгольм

Я дозволю собі звернути увагу Високоповажної Академії на видатного українського та одночасно словянського поета і вченого Івана Яковича Франка.
Протягом половини сторіччя Він держить прапор боротьби за свободу, прогрес і загальнолюдські ідеали.
Великий поет, письменник, великий провідник свого народу, міжнародний геній – все це заслуговує, щоб славна Королівська Академія нагородила Івана Франка Нобелівською премією.
У 1893 році захистив докторську дисертацію на відмінно у Віденському університеті.
Він працює в усіх філологічних галузях: у поезії, прозі, драматургії, критиці, етнографії та історії літератури.
Людина-поліглот, людина енциклопедичних знань, бо список Франкових творів українською, німецькою, російською,польською,чеською та іншими мовами становить величезний том.
Я наголошую на тому, що нагородження доктора Івана Франка Нобелівською премією буде мати велике значення не тільки для самої України, але також для всієї Європи.

Відень, 26.11. 1915                                       Професор, доктор філософії
Йосиф Застирець


Додаток 2-А
Йосип Якович Засти́рець (15 серпня 1873, Конюшків  15 січня 1943)  священик УГКЦ, письменник, філософ, громадський та освітній діяч на теренах Галичини.
Життєпис
Народився у с. Конюшків на Бродівщині. Навчався у Бродівській гімназії, Львівській духовній семінарії.
Був викладачем Бережанської, а згодом Тернопільської гімназій.
Підготував друге видання «Русалки Дністрової», надруковане 1910 в Тернополі. Це було перше видання цєї збірки, здійснене на території Україні. Друге видання «Русалки Дністрової» з дарчим автографом Й. Застирця з датою 10 березня 1910 р. зберігається сьогодні у Львівській науковій бібліотеці ім. В. Стефаника АН УРСР.
У листопаді 1915 року віденський професор, доктор філософії Йосип Застирець представив І. Франка на здобуття Нобелівської премії.
Й. Застирець був, як він підписався під поданням на премію А. Нобеля, гімназійним професором, доктором філософії, керівником учительського закладу.


Додаток 3
Усі ми рухаємося до глибшого розуміння нашого народу, нашої історії, літератури, мови. А для чого? Навіщо нам так треба глибоко знати свій народ і свою мову? А для того, щоб бути ініціативною культурою. Визнання у світі мають насамперед держави, у яких ініціативні культури. І.Я. Франко – одна з найбільш ініціативних постатей. І.Я. Франко – письменник-класик, людина універсальних знань. Саме він, за кількістю своїх філологічних та інших досліджень займає найпочесніше місце в прогресивній українській та світовій культурі. Завжди памятайте слова І.Я. Франка:

Я син народа, що вгору йде...
Мій поклик: праця, щастя і свобода...

Будьте, як і він, ініціативними, творчими, працелюбними.

Додаток 4
*Самостійне редагування речення в парах.
1. Прочитайте речення «Франко писав вірші, повісті і прозу». Знайдіть та підкресліть у ньому лексичні помилки.
2. Знайдіть у ньому (усно) головні та другорядні члени (з граматичного погляду).
3. Поясніть лексичне значення кожного з ОЧР.
4. Чи будуть вони дійсно однорідними з лексичного погляду? Зробіть висновок.
5. Запишіть речення правильно.
6. Прочитайте відредаговане речення.

Додаток 5
Аутотренінг
(від др.-грец. ατός — «сам», γένος — «походження»)
метод психологічного розвантаження і зняття нервового навантаження шляхом частого повторення спеціальних оптимістично-мобілізуючих формул

1.    Я вільно володію засобами української мови.
2.    Я дбаю про культуру мовлення.
3.    Я – особистість творча.
4.    Я маю допитливий розум.
5.    Мене цікавлять таємниці мови і літератури.
6.    Я можу творити.
7.    Я хочу і можу зробити свій проект і презентувати його.
8.    Я думаю і формулюю висновки.
9.    Я хочу багато знати.
10. Я хочу розповісти те, що знаю.

Додаток 6 (для вчителя)
Зразки творчої роботи

Чого бракує сучасному українцеві?

         Наш народ – це є працелюбні, гостинні, доброзичливі та хоробрі люди. Він відомий своєю нездоланністю, великою і могутньою державою - Київська Русь і козацькою республікою - Запорізька Січ.
Сьогодні особливо наше суспільство потребує громадянина освіченого, активного. Ми маємо бути добрими, уважними, милосердними, толерантними, чесними, працелюбними, справедливими. Тоді заслужимо любов і повагу не лише батьків, а й народу.
Вибір України пов'язаний з демократичними орієнтирами, ми повинні мати чіткі уявлення про наші обов'язки та права, знати суть громадянського суспільства, його риси, закони розвитку.
Я гордий, що живу у цій країні. Вона ще молода, але ініціативна, вона має розумних синів і доньок, які піднімуть її.
Тож ми - діти України, її надія і майбутнє, продовжимо будувати демократичну, економічно розвинену державу.

Чого бракує сучасному українцеві?

Кожному окремому українцю, можливо, бракує наполегливості, працелюбності, обовязковості, відповідальності.
У деяких взагалі немає почуття вдячності землі, де народився. Бо не вивчають, а зневажають її мову, традиції, історію.
Хтось із українців усе це вивчає, але соромиться своєї навченості і пасує перед зрадниками України.
Тож поважаймо, гартуймо в собі якнайкращі якості в імя Соборної України.

НАВЧАЛЬНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ 



 

Пісенний супровід на слова І.Я.Франка «Гей Січ іде, красний мак цвіте»
Слова

 
Гей Січ іде Красний Мак цвіте
Кому прикре Наше Слово нам воно святе – 2 
Тра-та-та тра-та-та 
(та-та)-3

Гей Січ іде наче рій гуде
Разом серця разом руки тай гаразд буде – 2
Ті-драм-ті-драм-ті-драм 
(ті-драм)-3

Гей Січ іде підківками брязь
В своїй Хаті своя й Воля а всім зайдам зась – 2
Тра-та-та тра-та-та 
(та-та)-3

Гей Січ іде шабельками брень
Кому люба чорна пітьма а нам ясен день – 2
Ті-драм-ті-драм-ті-драм 
(ті-драм)-3 
 
 
МР-3 запис пісні



Немає коментарів:

Дописати коментар