вівторок, 23 грудня 2014 р.

Модель майстер-класу «Формуємо конкурентоспроможну особистість»

Цілі: 1)поглибити знання, розуміння теоретичних понять «інноваційна особистість»,«конкурентоспроможна особистість», «креативна особистість»,«компетентна особистість» та ін.;
2)познайомитися з інноваційним методом «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно» теоретично і практично;
3)показати високий рівень інтелектуального(IQ), емоційного(EQ) і лідерського коефіцієнтів(LQ).

Методично-дидактичне забезпечення: мультимедійний проектор, виставка методичної літератури, дидактичні матеріали: текст «», фреймтаблиця,табель самоконтролю, «Діалог Ривіна»,ключові компетентності, інтегральні якості Я-Громадянина, тестові завдання, бейджики 6 кольорів, настільні таблички 6 кольорів і поясненням їх ролі

Технологічна карта майстер-класу
Інформаційна частина.

Презентація досвіду.
У 2011р. Посібник «Креативна діяльність на уроках української словесності».
У 2014 р. «Дидактичні інновації як засіб активізації креативногомислення учня в системі особистісно зорієнтованого навчання».У збірнику теоретичні знахідки психолого-педагогічних досліджень вітчизняних і зарубіжних авторів. А також те.що пройшло практичне випробовування наших колег в Україні, і те,що мною апроьовано особисто.Крім компіляції чужих ідей, я намагалася деякі з них не абсолютизувати, ставилася критично і на основі їх пропозицій, моделювати своє.
У 2015р. Готую збірник «Інтеграція інновацій з метою формування конкурентоспроможної особистості (конспекти уроків з української мови та літератури для розвитку і саморозвитку учня на основі новітніх навчально-виховних технологій)
Раніше час плинув повільніше тому, що новина приходила зі швидкістю коня.Оскільки тепер світ зовсім інший, калейдоскопічний, кліповий,- змінюється людська свідомість.(Іван Малкович).
Життя вимагає інтеграції, дещо калейдоскопічності дій, рішень.
Яка освітня система є найдоцільнішою?
Що активізує креативне мислення?
Якою має бути КСО XX ст 10-20рр.?
Моя ідея-моделювати уроки як калейдоскоп діяльностей усіх суб’єктів НВП.Кожен із нас,шановні колеги,бажає бачити своіх вихованців у майбутньому успішно реалізованими.
Як їх до цього готувати?Що і як треба вчити?
Метод  «Шести капелюхів де Боно» нам допоможе повторити.доповнити,закріпити наші ЗУН про деякі інноваційні ПТМ.В його структуру можна вплітати різні варіанти інноваційних та традиційних ПТМ.Виконуючи ряд завдань: на теоретичному, практичному, креативному етапах, ми маємо розв’язати проблемне питання: Чим відрізняється поняття « інноваційна особистість» від «конкурентоспроможна», «креативна»?
Що в цих поняттях спільного, а що відмінного? Яке із цих понять інтегрує в собі найбільше особистісних якостей і чому?
Кожному краще запам’ятовується(особливо дітям) яскраве,образне, картинне,ніж абстрактне.
Метод капелюхів у такій яскраво- образній ,картинній ігровій формі( значить в діяльнісній) навчає учня орієнтуватися самостійно у виборі форми своєї діяльності, у виборі мислительної операції.Ця техніка найбільш особистісно зорієнтована,бо учень обирає і досягає успіху в тому, що може.
Техніка «Кольорові КМ де Боно» проектується як яскрава метафорична картинка усіх мислительних операцій,дій, потрібних для розв’язання проблем.
Індукція( мотивуюча проблема до творчої діяльності).
Шановні колеги! Ми опрацюємо психолого-педагогічне дослідження « Формування КСО» і побачимо методику використання інноваційного методу «Шість капелюхів мислення де Боно»
Уроки побудовані за принципом змагальності, випробовування у грі. Певна змагальність буде на нашому мк. У нас дві групи експертів. За 1 прав відповідь 1 квітка успіху(індивідуальне накопичення, фіксувати у табелі самоконтролю).У кінці заняття усі жетони успіху до загального сейфу(скриньки групи).Переможець.......групи,експерт......отримав найбільше жетонів-12-11 балів.Шкала від найвищого результату до найнижчого(12=12 завд.;-4б-1завд.)

Теоретична частина.

Актуалізація.
Прийом «Реконструювання» (відновлення, репродуктивна творчість) і «Асоціація-Гронування»
У вас аркуші А3, маркери,лежить 20 смужок, на яких надруковано якості особистості зі змісту громадянського виховання і ключові компетентності Я- особистості, згідно Державного стандарту.
1 група - виокреміть ключові компетентності Я- особистості і
2 група- якості особистості зі змісту громадянського виховання.
Створіть асоціативний проект.(квітка, дерево, сонце.....)
Складіть «Асоціативне гроно».
АРГУМЕНТАЦІЯ. 1.Проект «Квітка компетентностей».Як квітку або дерево треба доглядати,зрощувати, щоб були гарними,так і особистість має постійно нарощувати,удосконалювати свої компетентності, згідно інноваційного часу.
2.Проект «Сонячність і зірковість високоморальної особистості».
МИ уявляємо якості Я-Громадянина як сонячні промені навколо найбільш теплої зірки,яка не спалює, а гріє, бо орієнтована на високу мораль.
ОТЖЕ, на верхній сходинці успіху, ми хочемо бачити людину- позитивного лідера з високим рівнем інтелектуального, емоційного, поведінкового коефіцієнтів, Людину, яка спрямована на загальнолюдські високоморальні цінності.(СЛАЙД» Сходинки успіху»).
Практична частина.
1)   Прийом «Подаруй мені слово».До поданого тексту дібрати якнайбільше заголовків.
2)   Прийом «Оптимісти- песимісти».Про названі предмет,явище учні складають речення(міркування)-відповіді на протилежні питання: «Чим це добре? Чим це погано, проблемно?(н-д, телевізор, комп’ютер).Це вправа на культуру мовлення, початковий етап підготовки учня до дискусій, практичні навички ведення суперечки.
3)   Робота з текстом «КСО».Метод « Діалог Ривіна».( у полі білого- найголовніше, у полі чорного-другорядне, у полі жовтого- чим це корисне? С.Р. за 15 пит. до тексту.(у групі, команді, парі, індивідуально).
4)   Прийом «Іменник у капелюсі»(синьому).Учень витягує картку(зачитує слово мовчки). Описує суть слова, що воно означає,команда відгадує.(квітка успіху тому,хто описує і  хто вгадав)
5)   Прийом « Заверши правило» (білий капелюх»).Учень витягує картку,виразно читає  незавершене правило.Команда або декламатор правила його завершує потрібним терміном.

Самоконструкція( індивідуальне створення проекту)Метод фреймтаблиці.
Соціоконструкція(робота у групі,кожен вільний у виборі розвязання проблеми , а результат презентують спільний)
Соціалізація( у звіті групи задіяні всі)
Афішування ( представлення результатів діяльності учасників м-к і Майстра)
Розрив( «осяяння» «інсайт»-внутрішнє розумінняУМК невідповідності старого знання новому).
Рефлексія.(відображення відчуттів в усіх УМК)
Креативна частина.
а) репродуктивна «ЗАПОВНЕННЯ ФРЕЙМ ТАБЛИЦІ»
б)продуктивна. «МІРКУВАННЯ», «МІКРОФОН»,
Рефлексія.Рефлексивно-оцінювальний етап.
Підсумки.Висновки.
Чим відрізняється поняття « інноваційна особистість» від «конкурентоспроможна», «креативна»?
Що в цих поняттях спільного, а що відмінного? Яке із цих понять інтегрує в собі найбільше особистісних якостей і чому? Аргументуйте.(Метод «Мікрофон», « Побудуй міркування.Почни словами: « Я вважаю...», « На мою думку..», « Узагальнюючи попередні думки...»Справді,інноваційна особистість має інтегрувати і постійно нарощувати в собі сучасні компетентності, щоб бути креативною, а значить конкурентоспроможною, успішною.
Чого навчає метод «Шість капелюхів мислення де Боно»?
У полі білого капелюха переконалися: «Щоб не виконували, завжди потрібна інформація».
У полі червоного розвиваємо інтуїцію, навчаємось керувати емоціями.
У полі чорного до всього ставимося спершу критично. Навчання логічній критиці.У чому проблема, що не так?
У полі жовтого навчаємось логіки позитиву.Що є корисним?
У полі зеленого креативимо.Які нові ідеї? Що ще можна придумати?
У полі синього проводимо експертизу, даємо експертну оцінку.Як це буде діяти? Висновки.
Щоб ми не робили, якими б діями не оперували, завжди потрібна інформація, у якій треба виділити потрібне(корисне.позитивне) і відкинути несуттєве(а то й небезпечне) і на емоціях полів червоного капелюха створити, придумати щось нове.У полі синього застосувати і пояснити, логічно аргументувати,чим корисною була готова інформація, і чим є корисною новостворена на основі попередньої.
Які цілі заняття ми собі поставили?
Чи досягли ми їх?
Оцінити наші досягнення з даної теми мк допоможе тест.(групи прац.2 хв.)
Тепер я даю вам ключі з відповідями.Зробіть самоперевірку.
У кого 12 балів?
Отже, кожен із нас досяг успіху. Бо ми з вами добре розуміємо свій обовязок  створювати такі моделі уроків, де кожен учень досягає ситуації успіху.
Дом. завд.
Обовязкове. Відповісти на питання тесту.
На вибір. 1) підготувати теоретичне висвітлення інновац методу, який, на вашу думку, є ефективним, надати опис його практичного використання.
2) написати відгук на сьогоднішній мк за методом «Шість капелюхів де Боно», тобто яку інформацію отримали, які емоції виникали, що було позитивним, яких висновків дійшли.
Отже,шановні учителі- словесники ,будьмо завжди висококваліфікованими, здатними до творчості та постійного пошуку, досконало оволодіваймо сучасними методами викладання, оригінальними прийомами педтехніки.


Немає коментарів:

Дописати коментар