субота, 20 грудня 2014 р.

Вступне слово до майстер-класу

З ДОСВІДУ РОБОТИ
Тема досвіду «Формування конкуренто спроможної особистості на уроках української мови та літератури»
АВТОР:Дуб Л.А.
Досвід роботи вчителя української мови та літератури КЗ Підгородненська СЗШ №2 Дуб Любові Анатоліївни
Закінчила Дніпропетровський державний університет у 2000 році. Працюю вчителем української мови і літератури 18 років.
 Попередня атестація 2011 року, присвоєна кваліфікаційна категорія спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії.

конкурентно спроможна особистість – це така особистість, яка здатна швидко й безболісно адаптуватися до постійних змін суспільних умов,
науково-технічного прогресу й нових видів діяльності та форм спілкування за умови збереження позитивного внутрішнього психоенергетичного потенціалу й гармонії.

Щоб сформувати таку здатність, треба: :1) використовувати інтегративні функції української мови та літератури, історії,художньої культури,музичного та образотворчого мистецтв,інформаційних технологій та іншими предметами, видами мистецтва,галузями наук; 2) поєднувати інноваційні технології,що активізують креативне мислення усіх суб’єктів навчання (з метою їх «осяяння») та природну потребу різнобічного розвитку власних здібностей і нахилів,оволодіння сучасними методами оперування знаннями;3) забезпечувати практичну та профорієнтаційну спрямованість;4)створюватити найоптимальніші умови для продуктивної творчості.
Не секрет,що кожен бажає бути успішним.
Саме Новітні уроки,змодельовані на основі ігрових методів навчання ніби вибробовують учня на певному етапі його розвитку(урок-дослідження,урок-конкурс,урок-розслідування,урок проектів, урок-засідання,урок-турнір,урок-пазл,урок-подорож,урок з ігровим сюжетом,урок словесності  та ін.)

Саме тому і проблему, над якою я працюю з 2010 року, обрала таку:
«Дидактичні інновації як засіб активізації креативного мислення учня в системі особистісно зорієнтованого навчання»


Шановні колеги!
Погодьтеся,що постійно знаходитися в творчому пошуку,самовдосконалюватися –- це єдиний можливий шлях сучасного вчителя. Кожен із нас– і досвідчений фахівець, і вчитель-початківець,–іноді відчуває, що не встигає за величезним потоком професійної інформації,що не завжди може віднайти необхідну літературу.А вчитися сьогодні треба постійно, Грунтовно,але раціонально та швидко.
Інноваційна освіта навчає, розвиває,виховує, різноманіттям активних,інтерактивних форм,технік,прийомів,що на основі ЗУН нарощують життєві компетентності учня та у підсумку формує креативну особистість.

Викладання-це мистецтво, а не ремесло-у цьому самий корінь учительської справи...Вічно винаходити,вимагати,удосконалюватися-от єдиний можливий курс сучасного вчителя.(М.А.Рибникова)
Юнацтво має отримувати освіту не ту,що здається, а істинну, не поверхову ,а грунтовну, тобто щоб людина привчалася керуватися не чужим розумом, а своїм власним, не тільки вичитувати з книжок та розуміти чужі думки...але й розвивати у собі здібність проникати у корінь речей і виробляти істинне їх розуміння та їх використання.(Андрєєва В.М.)
Існують речі,про які ми знаємо та знаємо,що ми знаємо. Існує те,про що ми не знаємо і знаємо,що не знаємо. Проте існує ще і те,чого ми не знаємо і не знаємо,що не знаємо.(Вернер Ерхард)
Перед словесниками є ряд завдань на виконання Державного стандарту
Виникає питання:як реалізувати ці завдання комплексно,якісно,тобто успішно? Як самому бути інноваційним, щоб сформувати інноваційну особистість? Як реалізувати актуальну проблему творчого розвитку усіх суб’єктів навчання?
Моя ідея-змоделювати калейдоскоп ( інтегрувати комплекс, систему різноманіть,певну строкатість) інноваційних технік, форм,прийомів, методів навчання та увести їх у структуру особистісно зорієнтованого уроку, що запропонував для філологів А.М.Фасоля, і реалізувати у жанрі нестандандартного заняття. .Тобто треба створити найоптимальніші умови,можливо навіть проблемно-екстремальні,але через цю строкатість системи різних форм діяльності усі учасники задіяні і кожен має вибір для досягнення як особистісного,так і колективного(у команді, групі, парі) успіху: це або репродукувати,або продукувати. Також з 2006 року я використовую модель уроку-конкурсу,що є тривимірним(трилінійним),бо має такі основні етапи: I.Інформаційна (або теоретична) частина;II.Практична(або дослíдна) частина;III.Креативна частина.Кожен учень обирає рівень завдання за бажанням і учитель надихає на співтворчість своїм прикладом, а ще краще прикладом непересічних особистостей загальнолюдського значення.

Опрацьовано теорію сучасних технік(демонстрація слайдів)Методи: «Брейн-стормінг(Мозковий штурм)», «Веббінг(Асоціація.Гронування)-павутиння слів»

Прийоми: «Діалог Ривіна», «Діалог Сократа», «Здивуй», «Мікрофон»


 

Практичне застосування продемонстровано у методичному посібнику «Креативна діяльність на уроках української словесності» та на відкритих уроках : «Технологічна карта уроку української словесності

(Завершальний етап вивчення теми з української мови у 8 класі)

на тему: «Слова, граматично не зв’язані з членами речення»

Тип уроку. Комбінований урок-дослідження.
Форма організації. Конкурс «Найкомпетентніший лінгвіст» на уроці словесності.
Методи, прийоми, засоби, форми роботи на уроці (традиційні, інтерактивні, особистісно зорієнтовані). 1) словесні техніки (ліричний пролог, епілог [емоційне вступне і заключне слово вчителя], проблемно-пошукова бесіда, виступ з повідомленням, доведення, аргументація); 2) практичні (гра-конкурс «Найкомпетентніший лінгвіст», рольова діяльність учнів [експерти мовно-літературної секції, експерти обліково-звітної комісії], метод завдань для індивідуальної роботи, в групах, у парах самостійно або колективно [вправи вибіркові, конструктивні – метод «Прес», метод «Дослідження», метод «Експеримент»; творчі – виступ на лінгвістичну тему, захист групового проекту, лист-відповідь; варіативне домашнє завдання ], метод «Кольорові позначки»; метод «Акторська майстерність», метод «Здивуйся»).
Умовні скорочення до вивчення теми «Внесення»
ЗВ – звертання
ЗВн – звертання непоширене
ЗВп – звертання поширене
ВЗВ – власне звертання
РЗВ – риторичне звертання
ВС – вставне слово
ВСС – вставне словосполучення
ВР – вставне речення
ВлС – вставлене слово
ВлСС – вставлене словосполучення
ВлР – вставлене речення
Метод «Кольорові позначки» до вивчення теми «Внесення».
У досліджуваному тексті, реченні учні підкреслюють червоною лінією звертання, жовтою лінією – вставні слова,  словосполучення, речення; зеленою – вставлені слова, словосполучення, речення.
Діти користуються кольоровими олівцями у зошитах, а на дошці – кольоровою крейдою.
1.      Перебудуй поданий діалог так, щоб неповні речення стали повними (метод “Експеримент”). Зроби висновок про те, який тип усмішки кращий, доцільніший – первинний (народний) чи вторинний (власне твій). Чому? Обґрунтуй свою думку.
2.      Артистично розіграйте поданий діалог в ролях. Розподіліть ролі у парі (метод “Перевтілення”). Підберіть відповідні міміку, жести, тон і тембр голосу. Передайте емоції учасників діалогу.

Позитивні результати інтеграції інновацій:
1)      учні навчені прогнозувати  для себе цілі уроку;
2)      розуміють яким чином  на уроці можуть досягти успіху;
3)      прагнуть першості, досягти певних високих результатів,перемагати;
4)      позбулися невпевненості під час виступу перед аудиторією;
5)      більшість учнів володіє навичками декламації перед великою аудиторією;
6)      учні співпрацюють з учителем як репродуктивно(бо засвоїли відтворюючий принцип діяльності), так і продуктивно(творчо розв’язують проблеми),у підсумку набувають креативної компетентності;
7)       учні часто пропонують ще кращі варіанти розв’язання проблеми,ніж ті,що вже були;
8)       інновації можна використовувати як для індивідуального,так і колективного навчання;
9)      чітко простежується формула навчання інноваційної педагогіки:проблемна діяльність– рефлексія –досягнення;
10)  учні, опинившись перед великою кількістю завдань інноваційного типу,навчаються самостійності,організованості, набувають певного життєвого досвіду.

Негативні моменти інтеграції інновацій:
1)усі інновації вимагають якісної методичної підготовки ,на що треба значних затрат енергії та часу педагога,а деякі з них потребуть цих витрат і від учня;
2) під час інтеграційно-інноваційних занять можливі неконтрольовані емоційні спалахи учнів;
3)не до всіх типів уроків прийнятна, природно втілюється на завершальному етапі вивчення, систематизації,узагальнення матеріалу.

Використовую  інноваційні техніки у такій структурній моделі особистісно зорієнтованого уроку( у жанрах: урок-конкурс, уроку з ігровим сюжетом, урок-ділова гра, урок-дослідження, урок-розслідування,
I.Організаційна частина.
«Кольоровий настрій»,
1.Мотиваційний етап.
«Емоційно-установче слово вчителя»
2.Цілевизначення та планування.
«Брейн-стормінг(мозковий штурм)»
IIІ.Інформаційно-теоретична.
1.Опрацювання навчального атеріалу.
 «Захист дослідницької роботи», «Перевтілення»(«Я-актор»), «Асоціативне гроно», «Бліц-міні-турнір», «Діалог Ривіна»(Самостійна робота учня (індивідуально, у парі ,у групі) з частиною тексту,що має закінчену думку,а його ідею можна передати реченням ,для вивчення такого абзацу ще пропонується не менше 12 питань або завдань.)

III.Креативна частина.
«Фрейм-структура»(
«Діалог Сократа»(за його допомогою можна вчити учня перевіряти логічність та послідовність своєї позиції та визначати сферу її застосування), «Здивуй»(Учитель знаходить такий кут зору,що повсякденне стає дивовижним.Цей прийом активізує не лише пізнавальну активність,а й мобілізує на творчість.)
IV.Рефлексивно-оцінювальний етап.
«Кольоровий настрій»
V.Домашнє завдання.
1.Обов’язкове:
2.На вибір:
Методична робота
         Виступ на семінарі: “Креативний розвиток учнів в умовах гуманізації освіти”
  1. Теоретичне висвітлення питання.
Успішними були, є і будуть учителі та учні, котрі природно обрали собі життєву Я-концепцію креативної особистості. Її можна подати у вигляді такої моделі (семипелюсткова квітка):
  1. Використовую традиційні і нетрадиційні методики. Проводжу уроки-дослідження, уроки-конкурси, уроки-подорожі, уроки-реферати…
  2. За пріоритетною складовою педагогічного процесу використовую предметно зорієнтовану технологію (продуктивна), особистісно зорієнтовану (поблажливу), партнерську (співпрацю) [класифікація за
 І. Підласим]

4. Форми, методи, прийоми (активні, інтерактивні, особистісно зорієнтовані, комп’ютерні, ігрові, проектні):
Ø  метод презентацій
Ø  реклама
Ø  захист проекту
Ø  метод психологічних вражень
Ø  експеримент (стилістичний, граматичний…)
Ø  метод “Перевтілення”, “Ти – оратор”
Ø  використання мнемонічних засобів
Ø  гра “Пізнай, прокоментуй”

Проблема, над якою працюю
         Дидактичні інновації для активізації креативного мислення учня на уроках української мови та літератури в системі особистісно зорієнтованого навчання

Усе заради того, щоб:
  1. Виховати учня-однодумця, співпрацівника, який розуміє античний вислів: “Пізнання має тільки початок, його меж не існує”
  2. Позбутися негативного стереотипу навчальної діяльності за принципом “Трьох зе” – завчив, здав, забув.
  3. Охопити роботою кожного учня на уроці, бачити небайдужі очі
Серце  віддаю дітям
         В. Сухомлинський
         Пріоритети педагогічної діяльності, цілі:
         Розвивати  дитину
         як неповторну особистість,
         формувати в неї творчий потенціал,
         прагнення до самостійної пізнавальної
         діяльності, вимогливість до своєї праці,
         природне переконання учня в істині:
         “Справжнє багатство людини – її інтелект” (Античний вислів).
         Життєві принципи
          Мудрості людина навчається все життя.
         Укр. нар. прислівя
          в усьому бачити щось хороше, корисне, цінне
         йти на ризик, якщо на 99% впевнена у найкращому результаті
         ніколи, нікому і нічому не заздрити, а ретельно аналізувати свої успіхи і вчасно виправляти помилки
         любити світ у всій його красі й гармонії
         постійний пошук ідеалу
Педагогічне кредо

Усе в навчанні й вихованні дитини має урівноважуватися, гармонізуватися, спонукаючи дитину до самопізнання, самонавчання, саморозвитку.

Г.С. Сковорода

Загальна мета
(Методична):

- удосконалення уроків української мови та літератури шляхом особистісно зорієнтованої системи навчання;
- застосовування комп'ютерних технологій;
- творчий розвиток особистості;
- запровадження нестандартних уроків;
- постійний пошук підвищення ефективності уроків.
Загальна мета
(Науково-теоретична):


- забезпечення високого рівня якості знань та розвиток творчих здібностей учнів на основі високого професіоналізму вчителя у світлі вимог закону України «Про загальну середню освіту», національної доктрини розвитку освіти України;
- інтелектуальний та духовний розвиток особистості.
Загальна мета
(Виховна):
- диференціювання навчально-виховного процесу для розкриття особистості кожного учня, його здібностей і талантів;
- створення оптимальних умов для розвитку та саморозвитку особистості учня, спрямованих на поліпшення розумових та фізичних можливостей, оволодіння знаннями з основ наук.
Основні форми методичної роботи МО
ü  Засідання
ü  Круглі столи, аукціони педагогічних ідей
ü  Методичні ігри, практичні заняття
ü  Взаємовідвідування уроків та виховних заходів
ü  Обговорення новинок методичної та художньої літератури
ü  Підготовка шкільних свят та інших виховних заходів

Роботи (методичні посібники)
2011

      Дуб Л.А. Креативна діяльність на уроках української словесності

Немає коментарів:

Дописати коментар