неділя, 30 листопада 2014 р.

Опис мого педагогічного досвіду

Тема досвіду
Формування конкурентоспроможної особистості на уроках української мови та літератури в системі особистісно зорієнтованого навчання
Автор
Дуб Любов Анатоліївна – учитель української мови та літератури КЗ Підгородненська середня загальноосвітня школа№2 Дніпропетровського району Дніпропетровської області
Сфера застосування
Загальноосвітній навчальний заклад, середня і старша школа
Актуальність
Конкурентоспроможна особистість- креативна особистість,котра має високий рівень комунікативної компетентності,складниками якої є мовленнєва, соціокультурна і діяльнісна компетентності.Кожна людина має прагнути висот і їх досягати. Для цього необхідно  інтегрувати в собі когнітивні, нормативні, поведінкові норми, що і передбачають нарощування вмінь міркувати, аналізувати, ставити питання, шукати власні відповіді, критично розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у житті колективу, громадськості,– усе для адаптації до нових суспільних відносин, адекватної орієнтації в новітньому інформаційному просторі,щоб захистити свої інтереси, поважаючи інтереси і права інших, самореалізуватися вповні. Перш за все, індивідум повинен дбати про культуру власного мовлення– грамотно говорити і писати, дотримуватися усталених норм фонетики,орфоепії, орфографії, лексикології, граматики,стилістики та ін.;оволодіти усіма видами мовленнєвої діяльності(аудіювання, читання,говоріння, письмо). Для формування такої особистості треба використовувати найоптимальніші дидактичні інновації, які з’ясують рівень компетентності учня на певному етапі навчальної діяльності, активізують його критичне та креативне мислення,щоб творчо діяти в нестандартних ситуаціях. Дбати про культуру мовлення – означає бути уважним до власної вимови, наголошування, до лексичного значення слів,  їхньої сполучуваності, до морфології й синтаксису, до стилістики й комунікативної спрямованості вислову.
Наукові концепції та теорії
Сучасний етап педагогічної практики – це перехід від пояснювально-інформаційних технологій до діяльнісно-розвивальних, особистісно зорієнтованих,на основі таких основних дидактичних і методичних принципів: 1)принцип урахування життєвої перспективи; 2)принцип текстотворчості; 3)комунікативно- діяльнісний принцип;3)принцип здійснення поліфункційності української мови в процесі навчання.
Характерним для сучасного періоду вітчизняної педагогіки є поява та розповсюдження різних технологій (І.М. Богданова, А.С. Границька, А.В. Фурман, І.С. Якиманська), основою яких є особистісно орієнтований підхід, що сприяє. підвищенню якості навчальної підготовки, утверджує саморозвиток особистості вчителя та учня. У побудованих таким чином технологіях учитель виступає компетентним консультантом-помічником, організатором такої педагогічної взаємодії з учнем, яка спрямована на розвиток активності, самостійності, творчих здібностей у пізнавальній діяльності. Особистісно орієнтований підхід до навчання досить ефективно поєднується із технологією інтенсифікації навчання на основі схемних та знакових моделей навчального матеріалу.
Аналіз наукової літератури і досвід роботи спонукали розробити власні  таблиці, асоціативні малюнки, які є своєрідним узагальненням і систематизацією вивченого. Розшифровуючи коди, ми наповнюємо систему змістом. Тут містяться окремі одиниці інформації, зв'язки між ними, введено знаки, що нагадують приклади для конкретизації абстрактного матеріалу. В опорних конспектах запроваджуються певні формули, різні кольорові позначення, умовні скорочення. Зі словесної форми викидається все зайве, залишаються найсуттєвіші слова або малюнки.
Школярі краще оволодівають знаннями, якщо навчальний матеріал стиснуто до кількох смислових фрагментів. Механізм запам'ятовування знакових моделей виробляється поступово і є найбільш ефективним у разі, коли вчитель поряд із розкриттям змісту дає пояснення, чому саме так записана інформація, що дає той чи інший цифровий  чи знаковий запис. Важливо, щоб учні усвідомили, що механічне запам'ятовування опорного конспекту загалом не дає фундаментальних та міцних знань, потрібна також робота з підручником, інтерактивні вправи на уроці, удосконалення знань  шляхом виконання домашніх завдань.
Основна ідея
Створення оптимальних умов для максимальної реалізації творчого потенціалу всіх суб’єктів навчання.( Ситуація успіху, навчальна гра на уроках узагальнення і систематизації отриманих знань або вироблення практичних умінь і навичок,інтенсифікація навчання на основі схемних та знакових моделей навчального матеріалу; застосування інноваційно-комунікаційних технологій в системі особистісно зорієнтованого навчання; практичне втілення принципу здійснення поліфункційності української мови в процесі навчання).
Технологія реалізації  ідеї
Запропонований досвід роботи апробований на основі таких основних дидактичних і методичних принципів: 1)принцип взаємозв’язку навчання, виховання й розвитку; 2)принцип демократизації й гуманізації навчання мови( партнерське співробітництво вчителя й учня);3)принцип урахування життєвої перспективи; 4)принцип текстотворчості; 5)комунікативно- діяльнісний принцип;6)принцип здійснення поліфункційності української мови в процесі навчання.Тобто враховані наступні орієнтири:
?      педагогічна доцільність теоретичний матеріал повинен бути цікавим, зрозумілим і практично спрямованим;
?     створення умов для максимальної реалізації потенціалу всіх субєктів навчання;
?     стимулювання творчої діяльності та ініціативи, орієнтуючись на знання й уміння учня;
?     урізноманітнення форм і методів навчання;
?     навчати діалогічно, у співпраці з учнями;
?     системність знань;
?     максимальне наближення навчального матеріалу до реалій життя, близьких школярам (розуміння важливості знань, необхідності постійного їх оновлення і значущості самоосвіти).
Форми, методи, прийоми, засоби
У дидактиці однією з основних умов успішного засвоєння наукової інформації є вимога включати нові знання в систему набутих учнями раніше. Необхідно роботу проводити так, щоб теоретичні знання стали основою для розуміння суті поставленої перед учнями проблеми. Найдоцільнішим і найдієвішим засобом залучення учнів до навчання, до співтворчості, до одержання радості від пізнання є навчальна гра.
Захопившись грою, дитина не помічає, що вчиться, запам’ятовує нове і орієнтується в незвичайних сиуаціях, що поповнюється запас її понять, уявлень, розвивається фантазія. Гра допомагає визначити рівні інтепектуальних здібностей, уміння аналізувати, міркувати, комбінувати, програвати. В іграх-конкурсах діти відпрацьовують механізм певної навчальної та певної реальної( професійної) діяльностей. Оскільки провідною ідеєю курсу українськоє мови в основній школі є забезпечення інтенсивного мовленнєвого та інтелектуального розвитку учнів, то постає нагальна потреба знайомити учнів із класифікаційними   таблицями, правилами та усіма видами роботи у зрозумілій і доступній формі.
Під час опрацювання будь-яких правил важливо домогтися, щоб учні не лише запамятовували, а усвідомлювали їхній зміст. Цьому сприяє індуктивний підхід до пояснення матеріалу (від спостережень над мовленнєвими явищами до висновку-узагальнення), який доцільно використовувати під час вивчення формул, у роботі з таблицями та  правилами.
 Допомагають учням краще запам’ятати окремі правила прийоми ейдетики (прийом ключових фраз, АТАКА, піктографічне, асоціативне, малюнкове письмо).
Незамінними на сучасному особистісно орієнтованому уроці є інтерактивні технології. Інтерактивне навчання реалізується на основі методології та технології суб’єкт-суб’єктної взаємодії, тому закономірно орієнтує педагога на використання активних та інтерактивних методів. Інтерактивні методи дозволяють учням за порівняно короткий проміжок часу засвоїти теоретичний та практичний матеріал і набути навичок та вмінь, необхідних для використання у подальшій навчальній діяльності (робота в групах/парах, незакінчені речення, мозковий штурм, асоціативний ряд, дерево рішень, рольові вправи, кейс-метод,метод проектів, ,тощо).
Використання інтерактивних методів в поєднанні з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями дозволяє зробити процес навчання більш наочним, доступним, цікавим, системним. З цією метою використовуємо наступні засоби інформаційно-комунікаційних технологій
?  окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-, анімації);
?  мультимедійні презентації з інтеграцією різних об’єктів в один формат.

У своїй роботі надаємо перевагу використанню створених власних уроків із мультимедійним супроводом, адже мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію).
Результат застосування
Педагогічний досвід був апробований у процесі навчально- виховної роботи з учнями 5-11 класів, а також в індивідуальній роботі з учнями, які готувалися до ЗНО і предметних олімпіад.
Укладено методичний посібник, де наявні завдання, виконання яких потребує компетентності учня щодо продуктивно-діяльнісної творчості.   Складено адаптовані для учнів плани досліджень.. Розроблено систему уроків для 8 класу з розділу «Однорідні члени речення», « Вставні та вставлені конструкції» із застосуванням набутого в процесі роботи над вищезазначеною проблемою досвіду та використанням інноваційних форм і методів роботи.
Критерії ефективності 
?  Розвиває навички ведення дослідницької роботи: спостереження, порівняння, зіставлення, спілкування, ведення записів, збір та інтерпретацію даних, вміння робити висновки, передбачення;
?сприяє застосуванню концепцій та навичок у справжніх життєвих ситуаціях;
?створюється база знань для розуміння деяких фундаментальних наукових ідей;
?надає учням можливість висловлювати своє індивідуальне ставлення до речей та явищ,  навчає творчо підходити до вирішення проблем.
Наукові джерела
?  Теоретичний аспект: І. П. Ющук, О. Д.. Пономарів, Г.М.Кучерова, В.В. Ягоднікова, І. М.Богданова,О.М.Пєхота
?  Психологічний аспект:  С.І. Подмазін,Л.Варзацька, П.Копосов
?  Педагогічний аспек: І.Якиманська,А.М.Фасоля,
?  Н. П. Волкова,Т.Донченко, К.Плиско,М.Пентилюк
Висновки
Володіння українською мовою, уміння спілкуватися, добиватися успіхів у процесі комунікації є тими характеристиками особистості,які в основному і визначають досягнення людини практично в усіх галузях життя. Саме тому необхідно використовувати нестандартні дидактичні методи та форми, щоб підвищити рівень активності і знань учнів. Уроки-конкурси забезпечують можливість учням обирати раціональні й ефективні рішення, навчають їх критично оцінювати себе й оточуючих,а найголовніше–пов’язують навчання з практикою реального спілкування, його реального застосування. Учні переконуються,щоб досягти успіху в певній галузі життя, адаптуватися до мінливих умов сучасного світу, потрібно постійно працювати над собою.
. Особистісно орієнтований підхід до навчання досить ефективно поєднується із технологією інтенсифікації навчання на основі схемних та знакових моделей навчального матеріалу. На початку дослідження на уроці було визначено рівень знань учнів з синтаксису та пунктуації.  Для цього їм пропонували тестові завдання відкритої й закритої форми. Відповідно до отриманих оцінок, високий рівень знань мали 10% учнів, достатній – 55% учнів, середній – 32%  учнів, низький – 3 %.
У результаті проведеного експерименту на уроках української мови у 8 класі  під час вивчення розділу «Вставні та вставлені конструкції» було застосовано запропоновані авторські формули, таблиці, правила розрізнення цих конструкцій та тренувальні вправи. Після цього був проведений  повторний контроль знань за подібними до першого діагностування завданнями .
Отримали наступні результати: високий рівень має 40% учнів, достатній– 35%учнів, середній– 25% учнів, низький – 0%, що й засвідчує покращення знань учнів з розділу «Вставні та вставлені конструкції».Отже, підбір найоптимальніших новітніх форм, методів,прийомів роботи на всіх етапах навчальної діяльності( безпосередньо для повторення, узагальнення знань ) у формі уроку-конкурсу сприяє їх якості, сприяє вихованню в учнів природного прагнення досягати успіху, долати труднощі та перемагати.
Література
1.      Біляєв О. М., Мельничайко В. Я., Пентилюк М. І., Передерій Г. Р., Рожило Л.П. Методика вивчення української мови в школі. – К., 1987.
2.      Богданова І. М. Педагогічна інноватика:навч. посібник.– О.:ТЕС,2000.-165с.
  1. Бурдун О. Особливості впровадження інформаційних технологій у загальноосвітніх школах України / О. Бурдун // Рідна шк. – 2010. – №1/2. – С. 67-71.
4.     4. Варзацька Л. Особистісно-зорієнтоване навчання рідної мови. способи розвивальної допомоги/ Л. Варзацька // Українська мова і література в школі. – 2005. – № 8. – С. 8-12.
  1. Варзацька Л. Типологія уроків української мови і мовлення в 10-11 класах (в умовах особистісно зорієнтованого навчання) / Л. Варзацька // Укр. мова і л-ра в шк. – 2009. – №7. – С. 2-5.
  2. Волкова Н.П. Педагогіка: посібник для студентів.-К.:Видавничий дім «Академія»,2001.
  3. Гламаздіна І. Упровадження інтерактивних технологій на уроках української мови / І. Гламаздіна // Рідна шк. – 2009. - №7. – С. 60-62..
  4. Калашнікова М. Використання інноваційних технологій на уроках української мови в школах з російською мовою навчання / М. Калашнікова, О. Савченко // Укр. мова і л-ра в шк. – 2009. - №7. – С. 63-64.
  5. Копосов П. Вивчення української мови в системі особистісного значущого навчання / П. Копосов // Українська мова і література в школі - 2004. - №4. - С. 41- 43.
  6. Ліщинська Л. Особистісно зорієнтована спрямованість навчання – шлях до педагогічного успіху / Л. Ліщинська // Дивослово. – 2009. - №12. – С. 11-12.
  7. Назаренко Л. Розвиток творчих здібностей старшокласників засобами мультимедійних технологій / Л. Назаренко // Укр. л–ра в загальноосвітній школі. – 2009. - №10. – С. 13-15.
  8. Подмазин С.И. Личностно ориентированное образование. Социально-философское исследование.–Запорожье,2001.–250с.
  9. Рись А. Втілення освітніх інновацій у практику роботи вчителя на прикладі застосування інформаційних технологій / А. Рись // Рідна шк. – 2009. - №7. – С. 20-22.
  10. Сучасна українська мова / О. Д. Пономарів, В. В. Різун, Л. Ю. Шевченко та ін.; За ред. О. Д. Пономарева. — 2-ге вид., перероб. — К.: Либідь, 2001.
  11. Федорова Н. Технологія особистісного навчання – один із елементів модернізації педагогічних умов для розкриття обдарованості дитини / Н. Федорова // Рідна шк. – 2009. - №4. – С. 62-65.
  12. Ющук І. П.Українська мова.–К.: Либідь,2005.–640с.

Немає коментарів:

Дописати коментар